ویژگی های مد در دنیای امروز
تعریف مد چیست؟
مد چیزی است که نظام سرمایهداری به اقتضای نیازش، فروش آن را به یک ارزش اجتماعی بدل میکند. خصیصه مد، متغیّر بودن آن است. امروز یک رنگ یا فرم دارد و فردا رنگ و فرمی دیگر. ویژگی مهم مد این است که با ارزش پایدار، معنوی، انسانی، اخلاقی و دینی کاری ندارد، کاملاً به سطح حیات حیوانی، ناسوتی، و غریزی ما معطوف است. وجه دیگر مد این است که عمق ندارد، زیرا اگر عمق داشته باشد، نمی تواند سریع عوض شود. مد نیازمند تغییر دائمی است، در طول چند سال یا چند ماه باید تنگ یا گشاد و ... شود. روزی این ماشین مد شود و روزی دیگر آن ماشین.
مد براساس فرهنگ سرمایه و پولداری بنا میشود والاّ یک آدام فقیر که نمیتواند مدگرا شود و خود را بر اساس مد تغییر بدهد. در فضای سرمایهداری، یک انسان فقیر هر چقدر هم صاحب فضایل انسانی باشد، بی ارزش است، چون پولی نداردکه بتوان خود را با ظواهر مد رنگارنگ کنند.
با مد، رذایل به فضایل تبدیل میشوند و انسان هویّت باخته به راحتی آن را میپذیرد، چون تابع شرایط و القائات محیط است. نیروهای پشت صحنهای که جریان را ادارهمیکنند، سرمایه داران، ماسونها و صهیونیستها هستند که به دنبال منافع اقتصادی، سیاسی و .... خود هستند. با گسترش مدپرستی هرنوع تفکر، تعمق و تذکر، توجه به میراث حکمی، دینی و آرمانی بیمعنا میشود با این ترتیب هر چیز ارزشمند زندگی انسانی از دست میرود و انسان، هویت مبتنی بر فطرت خود را از دست میدهد، یعنی شخصیت اصیل انسان مضمحل میشود و یک خود کاذب تابع القائات رسانهها و جامعه به وجود میآید. انسان مد پرست انتخابهای اصلی زندگیاش را هم بر اساس مدپرستی انجام میدهد: رشته تحصیلی، ازدواج، انتخاب همسر و ... ببینید این نگاه در جامعه چه تبعاتی میآورد.
انسان مدرن، شخصیتی بازاری است، به این معنا که من همانم که شما میخواهید و از خود هیچ هویّت ثابتی ندارم.
اگر هویّت انسان در دوره مدرن سیّال نباشد، نمیتوان در او مرتّی احساس نیاز به وجود آورد.
برگفته از کتاب: جهالیت مدرن- انتشارات موعود- نویسنده اسماعیل شفعیی سروستانی- صفحه 172-171
- ۹۷/۰۸/۰۳