کتابخانه عمومی شهید حسینی طباطبایی شهرستان زهک

آشنایی بیشتر شما با کتاب و کتاب خوانی هدف ما است.

کتابخانه عمومی شهید حسینی طباطبایی شهرستان زهک

آشنایی بیشتر شما با کتاب و کتاب خوانی هدف ما است.

آشنایی بیشتر با کتب و منابع مکتوب موجود در کتابخانه.
آشنایی با روش های مفید کتابخوانی و مطالعه هدفدار.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بسیاری از کسانی که دغدغه تربیت دارند (اعم از والدین، معلمان (به ویژه معلمان پرورشی)، فعالان فرهنگی و ...) به دنبال این هستند که در مسیر تربیت از ظرفیت بسیار ارزشمند و گسترده کتاب استفاده کنند، چرا که کتاب به ویژه در غالب ادبیات داستانی‌اش، می‌تواند جایگزینی مناسب برای طرح شعارهای فرمایشی و روشی برای آموختن شیوه برخورد با مسائل و مشکلات باشد.

اما در مسیر استفاده از کتاب برای تربیت، والدین و مربیان با این سؤال مواجهند که چه کتابی را به منظور انتقال چه پیامی به مخاطب کودک و نوجوان خود پیشنهاد دهند. ضمن آنکه تعداد قابل توجهی از کتاب‌هایی که دارای پیام‌های مناسب هستند، از جذابیت کافی برای مخاطب کودک و نوجوان نیز برخوردار نیستند.

رهبر معظّم انقلاب در موارد متعددی در دیدار با اهالی کتاب بیان فرموند: «باید برای پرسش چه بخوانیم مردم و به ویژه جوانان پاسخ مناسب تهیه شود.»

این اثر در حقیقت تلاشی است در خور در راستای پاسخ به پرسش چه بخوانیمِ نسل نوجوان. البته مخاطب اصلی این کتاب خود نوجوانان نیستند، بلکه مربیان و والدینی هستند که خواستار در اختیار داشتن فهرست منابع مناسب برای مطالعه نوجوانانشان هستند.

«رمان‌تیک» که جلد پنجم از مجموعه «تربیت با کتاب» است، مشتمل بر معرفی توصیفی 130 عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و داستان‌های دارای پیام تربیتی برای نوجوانان است. این 130 عنوان، حاصل بررسی دقیقِ بیش از 600  اثر داستانیِ ایرانی و خارجی است که با دو معیار اساسی جذابیت و داشتن حداقل یک پیام متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی ما گزینش شده‌اند.

در گرداوری این مجموعه به سه عنصر «علاقه»، «نیاز» و «روحیه‌های» نسل نوجوان ایرانی توجه ویژه شده است و مربیان با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها باید متناسب با روحیات و علایق و نیازهای مخاطب خود به ارائه پیشنهاد مناسب از این مجموعه اقدام نمایند.

برای معرفی هر یک از این 130 عنوان،  9 قسمت در نظر گرفته شده است که عبارتند از: شناسنامه کتاب، خلاصه داستان، موضوع اصلی، پیام اصلی، پیام‌های فرعی، میزان و عوامل جذابیت، بهره‌های تربیتی و بینشی، مخاطب و آسیب‌شناسی. مربی با مطالعه این قسمت‌ها به خوبی می‌تواند تشخیص دهد که آیا پیشنهاد این کتاب به مخاطبش برای منظور تربیتی مد نظرش مفید است یا خیر.

این 130 عنوان در شش بخش تقسیم شده‌اند. بخش نخست با عنوان داستان‌های اجتماعی شامل 26 داستان ایرانی و 24 داستان خارجی، بخش دوم با عنوان داستان‌های مربوط به انقلاب اسلامی شامل 10 داستان، بخش سوم با عنوان داستان‌های تاریخی شامل 7 داستان، بخش چهارم با عنوان داستان‌های تخیلی شامل 6 داستان، بخش پنجم با عنوان زندگی‌نامه شامل 30 داستان و بخش ششم با عنوان کتاب‌های مربوط به دفاع مقدس شامل 27 داستان می‌شود.

در قسمت پایانی کتاب یک فهرست بسیار ارزشمند وجود دارد که به بهره‌گیری بهینه مربیان از کتاب کمک شایانی می‌کند.

در این فهرست تمام بهره‌های تربیتی که در این مجموعه، کتاب‌ یا کتاب‌هایی به آن اختصاص یافته ذکر شده است و کتاب‌های متناظر با هر موضوع تربیتی نیز ذکر شده است؛ به عنوان نمونه اگر یک مربی بخواهد مخاطب را با مفهوم خودباوری و خدامحوری آشنا کند، این فهرست به شما 12 عنوان نظیر پسران جزیره، بر بالین امپراتور، خاک‌های نرم کوشک، زندانی قلعه هفت حصار، کوچک جنگلی، مسیح کردستان و ... را پیشنهاد می‌کند.

برای سهولت دسترسی و خرید کتاب‌ها نیز در انتهای کتاب فهرست و شماره تلفن ناشرانی که کتاب‌هایشان در این مجموعه انتخاب شده‌اند ذکر شده است.

شایان ذکر است، اکثر کتاب‌های ذکر شده در این مجموعه در کتابخانه‌های عمومی نیز موجود می‌باشد.


  • ۹۷/۱۲/۱۵
  • محمد ملاشاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی